03 March 2011

Home » » Hai-O dibongkar....

Hai-O dibongkar....

Korg pernah nmpak logo ni?? sure pernah, malah ade yg join kot..ok, aku x berniat nk kutuk or maki korg..aku cuma nk bgtau bnda btul or bukak mata org lain yg lum join..kadang2 kite ni terima je bulat2 apa org ckp TANPA pikir or buat research dlu ttg sesuatu perkara...apa yg dorg jual? brape harga KOS?? brape profit?? brape yg aku dpt?? apa beza ngan produk yg lg murah?? haaaaaa....jarang org pikir bnda ni, aku tau, sbb aku dh buat surveys ke atas 30 org, cuma 12 org yg pikir bnda2 aku ckp tu..dr 12 org tu 7 bangsa bkn melayu, so 5 je mlayu...dlm 30 orng td cuma ada 12 orang je bangsa bkn mlayu ;(

Jom citer...pengalaman aku.....dulu, ade kwn pernah ajak join, aku pn mcm tertarik..produk yg dijual BIO-aura(water-filter) ngan kosek beautiful...slama aku g dorg pny talk, dorg ckp ni la killer produk dorg, btul la tu..masing2 buat sales gila2...sblm tu, HAI-O company cina(no racist ok, just for info), aku g talk dorg kt area slayang n klang, x de pn aku nmpk org cina..hmmmmm..benda pertama aku dh musykil...aku mmg suke tgk keadaan sekeliling, x dgr sgt pn dorg dok bangga2 cite dpt promoted or beli kete besar2...

Selang 3-4 bulan, kwn ajak lg join..aku hold sbb x abis lg buat research..ye la, bnda2 MLM ni skang byk, kene gak tgk market kn...umah aku mmg ade water filter tp brand lain, murah lg dr produk hai-o ni..aku tny la mak aku, apa beza water filter ni ngan yg lain?? brape beli?? maintenance mcmane? so dia pn terangkn la panjang lebar..hmmmm..benda kedua aku musykil, apa yg ade kt bio-aura, ade kt filter aku yg jauh lg murah ni siap ade UV protection lg..OOooo, bio-aura ni harga dlm $2,100....aku pn peniaga kecil-kecilan, so aku byk berjalan, survey brg and tanya org...aku g KL kt kwsn jln pasar, terjumpa kdai jual water-filter ;)

Aku dok tny ngan toke kdai psl produk yg dia jual(of course la cina kn yg berniaga kt sana) jawapan lbh kurang mak aku je..so aku tny dia pasal bio-aura ni..dia cuma senyum..surely dia nk promote brg dia kn, so dia ckp la bio-aura ni sama je ngan water-filter lain and MAHAL(ciri2 yg ade kt bio-aura x kene ngan harga)..pastu blk aku Goooogle pasal water-filter ni..and btul la ckp apek td, MAHAL, brg x kene ngan harga..musykil yg ketiga timbul..and tgh surf2 aku jumpa la 1 website dan 1 lg sumbangan dr kwn, so ade 2 website yg buat aku pelik dan kagum..bio-aura ni pny kos cuma ratusan $$$ aku x nk sebut brape takut jd isu ;) tp antara $2..-$6.. la....hmmmmmm...brape company buat untung?? $2,100 dia jual, modal cuma $....dr apa yg aku calculate, harganya 5 kali ganda..tu kalo beli 1, sure dorg beli skali byk ribu-riban pny stok kn, brape plak jatuh harga modal utk 1?? heheheee...

Talk aku yg aku g ckp, "anda cuma perlu labur $21,000 shj, kami akan bg 10 bio-aura($2,100x10=$21,000)...dan kami akan pulangkn $3,000, so modal anda cuma $18,000"..so korg kene la jual 10 bnda tu kt sesapa yg berminat..korg kira blk sendiri k, untung ke x? yg klakanye bile aku dgr dia ckp " mana nk dpt bisnes start-up semurah ini, dgn $21,000 korg leh buat bisnes sendiri, kalo kt luar tu nk start bisnes kene ade $50,000 paling murah"...dlm hati aku, piiiiiiiiiiiiiirrahhhh....aku start bisnes ngan $2k je, kwn aku start bisnes makanan ngan $15k, ko nk cite lbh plak..heheheheee

Yg aku kesian, org mlayu je yg dtg and dgr..dan yg terjebak pn mlayu gak, and at the end, blambak water-filter yg x terjual kt umah..bukak la bisnes lain, byk lg peluang perniagaan yg rendah modal, jgn nk cepat kaya sgt, kwn2 pn, kalo nk berjaya jgn la mkn kwn sendiri, nape? terjebak and terdesak ke smpai nk mkn kwn?? apa yg aku nmpk, bisnes hai-o ni marked up melampau sgt..pasni aku nk crk brape dorg pny upline telan duit ORG2 MLAYU ni ;) hahahahaa....penulisan ni sekadar berkongsi pengalaman dan pengatahuan kpd rakan yg lain, bkn niat nk perli or menjatuhkn seseorang..kamu berhak membuat pilihan masing2..kalo ade yg x kene bole la tinggalkn komen ;p (org2 cina or india ade guna bio-aura?? brape %...hehehhe)

No comments: